PORADNA - Hospic sv. Jana N. Neumanna
odborné sociální poradenství
1) POSLÁNÍ
Poradna nabízí pomoc lidem, kteří se ocitli v těžkém životním období. V situaci, kdy jsou nemocní a jejich nemoc již nereaguje na kurativní léčbu, není již možné vyléčení, a oni se stávají více či méně závislí na pomoci druhých. V situaci, kdy život člověka končí a jeho blízcí jej ztrácejí (proces umírání) a v situaci, kdy život člověka skončil a jeho blízcí tu zůstali (proces truchlení). Tyto situace na sebe navazují a mají povahu životní krize. Přičemž nejde zpravidla o krizi jednoho člověka, ale o krizi určité menší či větší skupiny osob - těch, kterých se tato situace bezprostředně dotýká. Je-li člověk vážně nemocný, pak je emocionálními, psychickými, duchovními nebo sociálními okolnostmi jeho nemoci silně ovlivněn nejen on sám, ale též okruh jeho nejbližších - rodina, přátelé či další blízké osoby. Čím silnější vztah mají tito lidé k nemocnému, tím silněji jsou jeho nemocí ovlivněni, zasaženi. Podobně silné, a často destruktivní emoce lidé prožívají, jestliže člověk, kterého měli rádi, zemře.
Cílem poradenství je usnadnit život člověku s nevyléčitelným onemocněním a péči těm obětavým příbuzným a známým, kteří se rozhodli pečovat o svého blízkého doma, tedy v jeho nejpřirozenějším prostředí, ale obávají se, zda jim jejich síly budou stačit, zda vůbec péči zvládnou, neví kde a o co mohou v té které konkrétní situaci žádat, nevědí na koho se obrátit … Chtěli bychom takto pomoci nevyléčitelně nemocným, aby mohli prožívat co nejvíce času v kruhu svých nejbližších, kteří o něj budou pečovat. Chtěli bychom být oporou rodinným příslušníkům a přátelům těžce nemocných, kteří bývají nemocí / smrtí milovaného člověka velmi zasaženi. Trpí s nemocným, předjímají ztrátu a jsou konfrontováni s vlastní smrtelností a se všemi s tím spojenými nejistotami a strachy.
Odborné sociální poradenství je poskytováno zdarma.
Součástí odborného poradenství je i půjčování kompenzačních pomůcek.
2) CÍLOVÁ SKUPINA
- Osoby s chronickým onemocněním, zdravotním postižením – terminálně nemocní a ti, kteří o ně pečují v domácím prostředí, popř. hospitalizovaní v hospici
- Osoby s jiným zdravotním postižením
- Osoby v krizi – příbuzní a blízcí těžce nevyléčitelně nemocného v období jeho umírání a v období truchlení a zármutku
- Senioři
3) ZÁKLADNÍ ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
- Sociální služba je poskytována v souladu s platnými právními předpisy ČR. Sociální poradna uplatňuje politiku rovných příležitostí, své služby poskytuje všem bez ohledu na rasu, národnost, pohlaví, věk, stav, sexuální orientaci, vyznání, členství v politických stranách, sociální původ, zdravotní stav atd. Pomáhá uživatelům najít orientaci a řešení v obtížných sociálních situacích. Informuje jej o jeho právech a povinnostech.
- Sociální poradna poskytuje rady a informace o jiných pomáhajících organizacích a v odůvodněných případech na ně odkazuje. Pokud se uživatel nachází v krizové situaci, poradna jej kontaktuje s příslušným krizovým centrem nebo specialistou. Při řešení složitějších problémů může poradce případ konzultovat s externími specialisty, které uživatel označí.
- Služby sociální poradny jsou bezplatné.
- O informacích, které od klienta získává, zachovává poradna naprostou diskrétnost a rovněž nezjišťuje klientovu totožnost, pokud to není nezbytně nutné pro poskytnutí služby.
- Při řešení sporů je poradna nestranná a ve svém jednání je nezávislá na jakýchkoli vnějších subjektech nebo institucích.
- Délka jedné konzultace zpravidla nemá přesahovat 45 minut. Poslední uživatel je přijat nejpozději 30 minut před koncem úředních hodin.
- Poradna není zbavena ohlašovací povinnosti. Dozví-li se poradce při konzultaci hodnověrné skutečnosti o spáchání trestného činu, vztahuje se na něj ohlašovací povinnost v rozsahu stanoveném trestním zákonem.
- Pracovník poradny může uživatele odmítnout v případě, že je pod vlivem alkoholických látek nebo jiné drogy, ohrožuje-li uživatel svou agresivitou pracovníky organizace nebo jiné klienty. Poradna neposkytuje služby typu: stravování, ubytování, finanční půjčky, neradí a nezastupuje v komerčních záležitostech.
- Podávání stížností upravuje vnitřní směrnice poskytovatele, s níž jsou uživatelé seznámeni.
4) FORMY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Poskytování poradenských služeb se uskutečňuje:
- prostřednictvím telefonu,
- formou osobního rozhovoru v poradně,
- při osobní návštěvě v domácnostech,
- v rámci e-mailové, či poštovní komunikace.
Poradce v případě potřeby spolupracuje či zprostředkuje kontakt s dalšími specialisty (lékařem, zdravotní sestrou, psychologem, duchovním … )
5) ČASOVÝ ROZSAH POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY - Prachatice
AMBULANTNĚ v časových intervalech
pondělí |
8:00 - 12:00 12:30 - 17:00 |
úterý |
8:00 - 12:00 |
středa |
|
čtvrtek |
8:00 - 12:00 12:30 - 17:00 |
pátek |
|
6) KONTAKTNÍ ÚDAJE SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Název: Hospic sv. Jana N. Neumanna, o. p. s.
Adresa: Neumannova 144, 383 01 Prachatice
Statutární zástupce: PhDr. Robert Huneš – ředitel Hospice sv. Jana N. Neumanna
Odpovědná vedoucí - poradce: Mgr. Šárka Pechková, MBA
Telefon: 731 604 432, 388 311 726
Pracoviště: Domácí hospic sv. Veroniky v Českých Budějovicích
Adresa: Dobrovodská 105/32, České Budějovice
Kontaktní osoba: Mgr. Anna Hojková
Telefon: 731 648 328
E-mail: socialni/zavináč/hospicveronika.cz
Pracoviště: Domácí hospic sv. Markéty
Adresa: Radomyšlská 336, Strakonice
Kontaktní osoba: Bc. Jana Kurková
Telefon: 731 680 439
E-mail: info/zavináč/hospicmarketa.cz
Pracoviště: Domácí hospic sv. Jakuba
Adresa: Horní 138, Prachatice
Kontaktní osoba: Bc. Štěpánka Válková
Telefon: 732 182 466
E-mail: info/zavináč/hospicjakub.cz
"Někdy se zdá, že se tíha situace nedá unést, je jí příliš, ale bolest přesto patří k životu.
Bez ní by nebylo naděje a velikost a život by byl jenom pošetilostí."
Josef Lux